Czy można zabezpieczyć folią ochronną PPF samochód używany?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez właścicieli kilkuletnich aut. Czy można zabezpieczyć folią ochronną PPF samochód, który nie jest nowy?
Odpowiedź brzmi – jak najbardziej tak, ale trzeba mieć świadomość, że proces ten wymaga więcej pracy, staranności i przygotowania niż w przypadku auta prosto z salonu.

Przygotowanie lakieru – klucz do sukcesu

Najważniejszym etapem przed aplikacją folii ochronnej PPF jest odpowiednie przygotowanie samochodu.
W przypadku samochodów używanych oznacza to więcej pracy. Co za tym idzie – wyższy koszt usługi.
Trzeba bowiem:

  • dokładnie wypolerować lakier, aby usunąć oksydację, zmatowienia i mikro zarysowania,

  • dokładnie wymyć wszelkie zakaramki z wszelkich zanieczyszczeń, piasku, smoły itp,

  • wykonać zaprawki lakiernicze w miejscach drobnych odprysków, aby zabezpieczyć go przed korozją i poprawić estetykę.

Tylko perfekcyjnie przygotowana powierzchnia zapewni trwałość folii i odpowiedni efekt wizualny.

Folia PPF nie maskuje defektów – wręcz przeciwnie

Warto pamiętać, że folia PPF jest bezbarwna i bardzo przejrzysta. A to oznacza, że nie ukryje defektów lakieru – takich jak odpryski, zarysowania czy nierówności.
W niektórych przypadkach może je nawet delikatnie uwydatnić. Ponieważ folia zwiększa kontrast i połysk powierzchni.
Dlatego tak ważne jest wcześniejsze dokładne przygotowanie i doprowadzenie lakieru do jak najlepszego stanu.

Zanieczyszczenia – cichy wróg aplikacji

Samochód używany to również większa ilość trudno dostępnych zanieczyszczeń.
W szczelinach między elementami, w kratkach zderzaka, przy lampach czy w nadkolach często znajdują się ziarenka piasku, kurz i resztki asfaltu, które z czasem mocno „wgryzają się” w powierzchnię.
Podczas aplikacji folii mogą one zostać wypłukane i niestety trafić pod folię, co psuje efekt końcowy.

Dlatego auto używane wymaga bardzo dokładnego mycia detailingowego i oczyszczania, znacznie bardziej czasochłonnego niż w przypadku nowego pojazdu.

Wypiaskowane elementy i problem z przyczepnością

Częstym problemem przy starszych autach jest wypiaskowanie lakieru, zwłaszcza na zderzakach, progach czy masce.
Taka powierzchnia jest nierówna, a przez to klej folii ma słabszą przyczepność.
W skrajnych przypadkach element może zostać zdyskwalifikowany z oklejania, bo folia nie będzie się trzymać w sposób gwarantujący trwałość i estetykę.

Elementy wtórnie lakierowane – brak gwarancji

Najważniejsza kwestia, o której trzeba pamiętać:

Na elementy wtórnie lakierowane nie udzielamy żadnej gwarancji.

Dlaczego?
Aplikator nie jest w stanie zweryfikować, w jaki sposób dana część została polakierowana – czy użyto odpowiedniego podkładu, czy lakier został odpowiednio utwardzony i odtłuszczony.
W praktyce oznacza to ryzyko, że podczas montażu lub demontażu folii lakier może się oderwać od podłoża.
Nie jest to wina folii ani aplikatora, lecz konsekwencja błędów w procesie lakierowania, dlatego profesjonaliści zawsze informują o braku gwarancji w takich przypadkach.

Wykonalne czy nie?

Zabezpieczenie samochodu używanego folią ochronną PPF jest jak najbardziej możliwe, ale wymaga:

  • dokładnego przygotowania lakieru,

  • większej ilości pracy i czasu,

  • świadomości ograniczeń wynikających z kondycji lakieru.

Dobrze przygotowane auto będzie wyglądało świetnie i zyska skuteczną ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, jednak właściciel musi mieć świadomość, że PPF nie naprawi istniejących defektów i nie każde auto nadaje się w 100% do pełnego oklejenia.