„Mrożenie lakieru” – efekt matu bez ryzyka? Poznaj folię PPF w wersji matowej
W ostatnich latach matowe lakiery zyskały ogromną popularność. Coraz więcej osób marzy o tym, by ich auto wyróżniało się satynowym wykończeniem, które nadaje samochodowi elegancki i nowoczesny wygląd. W salonach samochodowych coraz częściej widzimy możliwość zamówienia auta z lakierem matowym – jednak warto się dwa razy zastanowić, zanim dopłacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych za ten efekt.
Czym jest „mrożenie lakieru”?
„Mrożenie lakieru” to potoczna nazwa usługi oklejania auta bezbarwną matową folią ochronną PPF (Paint Protection Film). Efektem tego zabiegu jest uzyskanie matowego lub satynowego wykończenia lakieru – niezależnie od jego koloru bazowego. Mówiąc prościej: możemy „zamrozić” każdy lakier, nawet najzwyklejszy, podstawowy kolor z palety producenta.
Matowa folia PPF nie tylko zmienia wygląd pojazdu, ale przede wszystkim zabezpiecza lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi, kamieniami, zarysowaniami, chemią drogową czy promieniowaniem UV. To doskonałe połączenie estetyki i funkcjonalności.
Dlaczego matowy lakier fabryczny to ryzykowny wybór?
Matowe lakiery, choć efektowne, są niezwykle trudne w codziennej eksploatacji i pielęgnacji. Największy problem? Taki lakier nie nadaje się do polerowania – czyli jednej z podstawowych metod usuwania rys i przywracania blasku. Nawet drobna ocierka czy kontakt z twardym przedmiotem może zakończyć się koniecznością… lakierowania całego elementu. A często, aby uzyskać jednolity efekt matu, trzeba lakierować kilka paneli lub całą stronę auta.
Co gorsza, matowe lakiery są bardzo trudne do odtworzenia w przypadku naprawy – każdy lakiernik potwierdzi, że idealne dopasowanie struktury i odcienia matu to prawdziwe wyzwanie.
Matowa folia PPF – lepszy wybór?
Zdecydowanie tak. Jeśli rozważasz zakup auta z matowym lakierem, lepiej wybrać zwykły kolor bazowy, a zaoszczędzone pieniądze (często nawet 20–30 tys. zł) zainwestować w aplikację matowej folii PPF. W ten sposób:
-
uzyskasz ten sam efekt wizualny,
-
zyskasz pełną ochronę lakieru przed uszkodzeniami,
-
a w razie potrzeby – po kilku latach możesz usunąć folię i wrócić do idealnego, nienaruszonego lakieru,
-
naprawy są prostsze – wystarczy wymienić jedną folię na nową, bez potrzeby lakierowania.
To co dopłacasz do matowego lakieru ? Czy jednak folia PPF
Efekt matowego lakieru można osiągnąć na dwa sposoby – fabrycznie lub przez „zamrożenie” lakieru folią matową PPF. Z punktu widzenia trwałości, możliwości napraw, pielęgnacji i ochrony – folia PPF wygrywa w każdej kategorii. A przy okazji… zostaje Ci w kieszeni spora suma, którą można przeznaczyć na inne modyfikacje czy dodatkowe zabezpieczenia.
Jeśli marzysz o matowym wykończeniu auta – zrób to z głową. PPF matowy to estetyka, ochrona i elastyczność w jednym.
Najnowsze komentarze