Odpowiedź brzmi tak tak i jeszcze raz tak ! Zawsze tłumacze to każdemu klientowi przy wydaniu samochodu. Niezależnie od tego czy macie samochód zabezpieczony woskiem, powłoką ceramiczna, czy bezbarwną folią ochronna to nie są to rozwiązania bezobsługowe !
Co prawda o każde zabezpieczenie dbamy w trochę inny sposób i ma się co do nich inne zalecenia i przeciwskazania. Ale najważniejsze jest to, że w tym przypadku częste mycie nie skraca życia ! Wręcz przeciwnie im częściej myjemy auto i im dłużej utrzymujemy je w czystości, tym lepiej dla samego zabezpieczenia.

Rodzaje zabezpieczeń

  1. Woski, sealanty
  2. Powłoki ceramiczne
  3. Bezbarwne folie ochronne

I tak oczywiście znajdziemy jeszcze powłoki kwarcowe czy różnego typu politury, ale skupmy się przede wszystkim na tym co oferowane jest u mnie w studio.

Wosk twardy

Wosk to najbardziej klasyczne zabezpieczenie i zapewne każdemu znane, w dodatku najtańsze i można go zaaplikować po samym myciu detailingowym
Zalety:
  1. Ułatwiona bieżąca pielęgnacja
  2. Piękny wygląd i podbicie koloru
  3. Tani
Wady:
  1. Zabezpiecza na krótki okres maksymalnie do 6 miesięcy
  2. Najmniejsza odporność na chemie i zanieczyszczenia drogowe
  3. Nie chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi

Powłoka ceramiczna

Powłoka ceramiczna mówiąc w uproszczeniu jest to taki „wosk” tylko z trwałością nawet do 5 lat, dużo bardziej odporny i wytrzymały ze względu na to, że wiąże się on z lakierem przyjmując jego właściwości a nie leży tylko na jego powierzchni. Jednakże pod aplikacje powłok ceramicznych powierzchnia lakieru wymaga więcej pracy np. polerowania jednoetapowego bądź pełnej korekty w celu polepszenia przyczepności powłoki do lakieru i nie uwydatniania jego defektów.
Zalety:
  1. Trwałość od roku do nawet 5 lat
  2. Duża odporność na mocną chemie i zanieczyszczenia drogowe
  3. Niesamowita szklistość i śliskość lakieru
  4. Wzmocnienie lakieru i jego twardości
  5. Ułatwiona bieżąca pielęgnacja i suszenie pojazdu dzięki efektowi hydrofobowemu (kropelkowanie i odprowadzanie wody z powierzchni)
Wady:
  1. droższa cena aplikacji uwarunkowana większą ilością przygotowań, trudnością aplikacji i ceną samych produktów
  2. nie chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi

 

Bezbarwne folie ochronne PPF

Zalety:
  1. Trwałość i gwarancja producenta na 10lat
  2. Posiada wszystkie zalety wyżej wymienionych zabezpieczeń
  3. Posiada funkcje samo regeneracji (zarysowania pod wpływem ciepła „zabliźniają się”)
  4. Wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne
  5. Możemy okleić nią tylko najbardziej narażone elementy np. przód pojazdu a dzięki temu że jest ona przezroczysta bardzo ciężko zauważyć że takowa folia w ogóle na taki lakier jest położona
Wady:
  1. Wysoka cena aplikacji

Jak dbać o zabezpieczony samochód

Tak jak wspomniałem na początku, aby każde z zabezpieczeń wytrzymało deklarowany przez producenta okres trwałości musimy o te zabezpieczenie odpowiednio dbać we własnym zakresie.
W dodatku w przypadku ceramiki czy folii trzeba odwiedzać moje studio na serwisy raz na 6miesięcy na którym po prostu dokładnie myjemy samochód detailingowo czyli usuwamy wszelkie nagromadzone zabrudzenia typu smoła, lotna rdza, czy kamień (plamy po twardej wodzie/ kwaśnych deszczach) których zwykłym myciem bezdotykowym, bądź ręcznym nie jesteście w stanie usunąć oraz aplikujemy dedykowane do tych rozwiązań odżywki.
I co odróżnia moje studio od konkurencji?. To to że serwis kosztuje tyle co mycie a wszystkie odżywki macie w jego cenie a nie aplikuje top coat’ów czyli wierzchnich warstw powłoki co roku na nowo za średnią cenę 700-1500zł za serwis (w finalnym rozrachunku sporo pieniążków możecie oszczędzić)

Co robimy we własnym zakresie

  1. Myjemy samochód jak najczęściej bezdotykowo bądź ręcznie tak aby duża ilość zanieczyszczeń nie leżała na nim np przez 2-3 miesiące
  2. Ptasie odchody bądź owady po trasie staramy się usunąć jak najszybciej
  3. Pamiętamy aby nigdy nie myć rozgrzanego samochodu po trasie bądź całym dniu na słońcu ponieważ woda i chemia wysycha na nim w momencie
  4. Pamiętamy o serwisach powłok raz na około poł roku aby nie dopuścić do „zapchania” się powłoki nadmierną ilością zanieczyszczeń
  5. Nie przykładamy lancy ciśnieniowej bardzo blisko lakieru a zwłaszcza folii, ponieważ wysokie ciśnienie może nam uszkodzić mytą powierzchnie
  6. Nie myjemy samochodu na myjniach automatycznych ani za pomocą szczotki na myjniach ręcznych ponieważ bardzo niszcz rysują i matują lakier